Deși au fost ani ai “trandafirilor” și “tuberozelor”, unele tendințe parfumate și-au pus amprenta pe generații întregi. De decenii, nasurile parfumierilor au încercat să creeze lichide care să se potrivească perfect cu esența timpurilor, grație unor acorduri bine alese. De aceea este interesant de văzut cum au evoluat parfumurile din anii 50 și până azi. De asemenea, vei fi surprins(ă) să afli că există parfumuri aftermarket ce conține aceleași esențe cu parfumurile scumpe, oferind miresme deosebite la prețuri mai ușor de atins.
- Tendințele în materie de parfumuri pentru bărbați
Cu toate că anii 30 și 40 au fost marcați în special de strălucirea și opulența femeilor de la Hollywood, următorul deceniu a înregistrat apariția parfumurilor pentru bărbați. Prima apă de toaletă a fost sub forma “coloniei”, cu note ușoare și fresh ce erau convenabil de purtat zi de zi. Acest tip de compoziție a atras atenția bărbaților, care au fost până în acel moment destul de timizi cu privirea la purtarea parfumurilor. Deși levănțica era printre preferatele vremii, vetiverul își face apariția și el printre aceste creații masculine. Confruntându-se cu această frenezie în creștere, parfumurile pentru barbați se conturează în jurul notelor orientale și aromatice. Dovadă e că și în zilele noastre se pot găsi astfel de parfumuri pentru bărbați, inclusiv în gama parfumurilor ieftine.
În timpul anilor 50, parfumurile devin mai răspândite, iar vânzarea lor nu mai aparținea exclusiv magazinelor de specialitate. Deja parfumurile sunt mult mai accesibile, invadând supermarketurile. Încă de atunci multă lume prefera să cumpere parfumuri ieftine, ușor de cumpărat și de purtat zi de zi. În Europa, tinerii de diferite vârste își doreau să trăiască visul american, precum în filme. Iar parfumurile nu sunt o excepție de la această regulă, Estee Lauder lansând primul parfum în 1952, numit Youth Dew, ce va servi ca precursor al parfumurilor americane. Creat inițial ca și ulei de baie, parfumul avea să ajungă o apă de toaletă mai concentrată. Această nouă tendință venită de peste Atlantic, mai accesibilă olfactiv și ușor de “înțeles” va avea un impact puternic asupra pieței de parfumuri din Europa.
- Anii 60 și notele proaspete
Deja în anii 60 a început să evolueze chimia sintetică, oferind parfumurilor noi note pe care să le încorporeze în compozițiile lor. În aceeași perioadă primăvara devine un anotimp popular, datorită notelor florale și delicate. Lăcrămioara, trandafirul și iasomia sunt vârful piramidei în ceea ce privește sofisticarea. Dar iubirea pentru notele orientale rămâne în continuare și devine o influență permanentă în tendințele parfumurilor din anii 60. Patchouli este una din notele care începe să își facă loc printre nasurile iubitorilor de parfumuri.
- Anii 70 prinși între idealuri și marketing
Acest deceniu este fără doar și poate cel mai marcat de către mișcarea hippie, ce a luat naștere în San Francisco. Patchouli devine un punct de referință și mai apoi un simbol al unei generații ce își dorește schimbare. Compozițiile cu note florale și aldehidice câștigă toate voturile, împreună cu parfumurile vrezi, de tip chypre. Dacă hipioții promovează un fel de întoarcere la natură, marketing-ul începe să ia avânt în industria parfumurilor. Mai mult decât un miros, parfumul ar trebuie să reflecte un mod de viață.
- Cultul corpului în anii 80
În acești ani, emanciparea socială și profesională a femeilor continuă să câștige teren. Bărbații vor și ei să se impună mai mult ca niciodată. Parfumurile cu un caracter puternic tind să reflecte acest tip de dorință. Notele animalice și amețitoare își fac apariția în cadrul parfumurilor cu un caracter dârz. Misterul și seducția sunt căutate cu ajutorul parfumurilor cu nuanțe senzuale și orientale. Piperul, scorțișoara și cistus sunt note folosite frecvent. Acest deceniu este marcat de o formă anume de individualism dar și de cultul corpului. Activitatea fizică este practicată pentru menținerea unei siluete subțiri și atletice, iar parfumurile fresh și dinamice sunt îndreptate către femei și bărbați din domeniul sportului.
- Puritatea și nostalgia anilor 90
Anii 90 au marcat întoarcerea la sobrietate și puritate. Într-o societate întoarsă pe dos de schimbări majore, se caută parfumuri naturale și pure, ce evocă mai multă autenticitate. Astfel, parfumurile miros curat și marin. Femeile se întorc la compoziții florale și spontane. Contrar parfumurilor prea axate pe sexualitate din anii 80, primele parfumuri unisex apar și cuceresc o întreagă generație de tineri care apreciază jocul cu aceste noi coduri olfactive. Este de asemenea și perioada în care apar parfumurile gurmande.
- Din 2000 și până în prezent: o altă era a parfumurilor
Începând cu anul 2000, tendințele parfumurilor au evoluat prin prisma unor abordări noi și diversificate: o întoarcere la marii clasici de ieri, sau o creștere înzecită a inventivității în ceea ce privește excentricitățile olfactive. Parfumurile feminine devin din nou pline de opulență și sofisticare, în contradicție cu uniformitatea anilor 90. În această perioadă începe și parfumeria de nișă să atragă atenția unei populații în căutare de originalitate. Departe de circuitele principale, o nouă formă de creativitate iese la iveală datorită parfumierilor care încearcă să se deosebească de mulțime.