Municipiul Călărași va beneficia de un sistem de bike-sharing, prin intermediul unui proiect cu fonduri europene (“Sporirea gradului de mobilitate al populației prin introducerea unui sistem integrat de mobilitate urbană alternativă, cu stații inteligente automatizate de biciclete în municipiul Călărași”, finanțat prin Programul Operațional Regional 2014-2020). Potrivit informațiilor furnizate de către edilul Călărașiului, Marius Dulce, deja au fost amenajate, în mai multe zone ale orașului, 19 stații de biciclete. Acesta estimează că, din luna martie a anului următor, cetățenii se vor putea bucura de 190 de biciclete. Vor exista și șase biciclete pentru persoanele cu handicap, dar și șase triciclete pentru vârstnici. Bicicletele vor putea fi închiriate în baza unui card.
“Avem 19 stații amplasate, avem 190 de biciclete obișnuite, 6 biciclete pentru persoane cu dizabilități și 6 triciclete. Sperăm ca cetățenii din Călărași să le folosească în mod civilizat, pentru că ele au computer de bord, cu localizare, pentru a le putea indentifica acolo unde sunt abandonate și pentru a le putea recupera, repara dacă sunt stricate. (…) Puteam să facem un traseu liniar, doar într-o anumită zonă, dar am zis să acoperim o arie cât mai mare, pentru a fi folosite aceste biciclete. Va exista un sistem prin care se poate utiliza un card, iar astfel cetățenii se vor putea înregistra și noi vom putea identifica, la momentul respectiv, cine și unde a lăsat Bicicleta, pentru că, așa cum am spus, au computere la bord și putem să depistăm, prin sistem GPS, unde se află acestea, în orice moment. O să avem și o mașină care să recupereze bicicletele în timp optim. Mai târziu, o să externalizăm acest serviciu, pentru că, în prima fază, o să fie experimental. Cred că sistemul o să fie operațional din luna martie a anului viitor, deoarece chiar dacă terminăm noi toate aceste proceduri până în luna noiembrie a acestui an, va exista o vreme nefavorabilă și nu ne riscăm să avem accidente din cauza acestor biciclete. Bicicletele au sosit deja, sunt depozitate. Am terminat de montat stațiile de andocare, acum lucrăm la soft și urmează să vină și mașina de recuperare a bicicletelor”, a precizat primarul municipiului Călărași, Marius Dulce, pentru canalsud.ro.
Zonele unde s-au amplasat stațiile inteligente automatizate de biciclete sunt următoarele:
Staţia nr.1 în zona Gară;
Staţia nr. 2 în zona 1 Decembrie 1918 (zona Colegiul Economic);
Staţia nr. 3 în zona Sloboziei (zona Inspectorat Şcolar Judeţean);
Staţia nr. 4 în zona Liceului Mihai Eminescu;
Staţia nr. 5 în zona Parcului Sfânta Anastasia;
Staţia nr. 6 în zona Bucureşti 1(zona PREFAB);
Staţia nr. 7 în zona Bucureşti 2 (zona ISU);
Staţia nr. 8 în zona Siderca;
Staţia nr. 9 în zona Bucureşti 3 (zona Biserica Mircea Vodă);
Staţia nr. 10 în zona Bucureşti 4 (Colegiul Național Barbu Știrbei şi Direcţia Agricolă);
Staţia nr. 11 în zona Grădinii Zoologice;
Staţia nr. 12 în zona Stadionului Ion Comşa;
Staţia nr. 13 în zona Spitalului Judeţean;
Staţia nr. 14 în zona Muşeţelului (zona Cimitir Mircea Vodă);
Staţia nr. 15 în zona Nicolae Titulescu (zona Biserica lui Hristos);
Staţia nr. 16 în zona Republicii 2 (zona Școala Gimnazială Nicolae Titulescu);
Staţia nr. 17 în zona Tribunalului;
Staţia nr. 18 în zona Păcii (zona Biserica Măgureni);
Staţia nr. 19 în zona Şcolii Gheorghe Florea – nr. 7.
Contractul de furnizare, instalare și punere în funcțiune a acestui sistem a fost semnat în luna aprilie a acestui an.
Valoarea totală a proiectului este de 5.693.912,02 lei, cu TVA inclus. Cofinanțarea asigurată de Municipiul Călărași este de 2% (113.878,24 de lei). Durata contractului (furnizare, montaj și punere în funcțiune a echipamentelor) este de 12 luni de la data semnării, dar nu mai târziu de 4 aprilie 2023, potrivit canalsud.ro.
Cele 19 stații de biciclete din municipiu sunt prevăzute cu tot atâtea stații de andocare, simple sau duble, cu încărcare unidirecțională. Sistemul proiectat va fi independent energetic și va folosi soluții care nu necesită lucrări de infrastructură, decât amenajarea platformelor pentru care furnizorul de echipamente are obligația punerii la dispoziție a proiectului de amenajare a acestora. Costurile de amenajare rămân în sarcina beneficiarului, adică a Primăriei Municipiului Călărași.
Proiectul va acoperi rețeaua urbană continuă de piste de biciclete, care va uni punctele terminale ale căii principale rutiere a municipiului (Prelungirea București și str. București) cu pistele realizate independent de alte investiții în infrastructură, asigurând conexiuni cu zone de agrement și puncte de interes turistic și de importanță locală ale municipiului Călărași.
Componenţa soluţiei proiectate de mobilitate urbană alternativă:
Terminale inteligente de închiriere a bicicletelor;
Staţii inteligente de predare şi preluare a bicicletelor;
Biciclete inteligente prevăzute cu computer de bord;
Triciclete inteligente pentru seniori şi persoane cu dizabilităţi prevăzute cu computer de bord;
Centru de operare cu sistem integrat software şi hardware de gestiune şi comunicaţii: modul de comunicaţii pentru integrarea elementelor din teren; modul de management operaţional, mentenanţă şi service;
Sistem de logistică şi distribuţie;
Kit echipamente mentenanţă.
Conform noilor cerinţe, cele mai solicitate şi utilizate tipuri de biciclete sunt cele inteligente care pot fi accesate prin intermediul dispozitivelor mobile (smartphone). Staţiile de închiriere a bicicletelor au în componenţă terminalul inteligent, staţia analogică/inteligenta de andocare şi bicicleta inteligentă sau clasică.
Bicicleta inteligentă trebuie să fie ergonomică, unisex, construită dintr-un aliaj uşor (de preferinţă aluminiu) pentru uşurinţa în utilizare, să fie prevăzută cu sistem de protecţie împotriva furtului, să fie prevăzute cu sistem de frânare performantă pentru ambele roţi, sistem de iluminat, angrenaj cu mai multe viteze de deplasare. Echipamentele ce compun computerul de bord al bicicletei trebuie să permită monitorizarea permanentă GPS, modul de comunicaţii mobile GPRS şi Wifi precum şi modul de comunicaţii cu terminalele şi staţiile de preluare şi predare, sistem integrat de facilitare a închirierii directe cu ajutorul telefonului mobil (NFC – Near Field Communication).
Tricicleta special adaptată pentru soluţii de bike sharing dedicată persoanelor în vârstă dispune de aceeaşi configuraţie tehnologică, dar cu stabilitate sporită datorată celor două roţi din spate. Tricicleta pentru persoanele cu dizabilităţi care dispune de stabilitate şi siguranţă sporită, cu scaun confortabil, suport pentru picioare, sistem de frânare şi propulsie adaptată.
Staţiile de andocare inteligente permit bicicletelor să fie parcate în perfectă siguranţă şi oferă un confort ridicat pentru închiriere şi returnare. Predarea şi preluarea bicicletelor în staţii trebuie să se realizeze în cel mai facil mod şi în cel mai scurt timp.
Terminalul de închiriere trebuie să fie elementul central şi integrator al unei staţii de închiriere, şi va trebui să aibă un design plăcut, să se încadreze în arhitectura urbană, să fie prevăzut cu ecran tactil, soluţie de plată cu card bancar, cititor de card “contact less”, sistem de iluminat, sistem de siguranţă şi protecţie antivandalizare, să fie prevăzut cu modul de comunicaţii mobile şi cu un sistem de comunicații cu staţiile de biciclete. Trebuie să fie independent energetic, prevăzut cu baterii şi sistem de panouri fotovoltaice (dar să fie pregătit şi pentru branşarea la reţeaua electrică).