Chiar grave daca este sa ne referim la o comunicare recenta a ministerului de interne din Romania. Se precizeaza ca in intervalul 2016-2019, in Romania, incidentele rutiere implicand trotinete au totalizat 200 de cazuri si s-au soldat cu 37 de persoane ranite grav si un deces, numarul ranitilor usor ridicandu-se la 156. Evident ca aceasta constatare este ingrijoratoare iar autoritatile s-au grabit sa propuna noi reglementari codului rutier ce se afla in vigoare in acest moment. Pe smartbalance.ro vei gasi mai multe tipuri de trotinete pe care sa le cumperi.
Astfel, se afla in dezbatere publica anumite amendamente menite sa creasca siguranta folosirii trotinetelor. Putem incepe prin a mentiona limita de varsta, care se doreste a fi de minim 14 ani. Iar pentru utilizatorii care se afla in intervalul 14-16 ani, puratarea castii de protectie e obligatorie. De asemeni se mentioneaza obligativitatea dotarii acesteia cu mijloace de iluminare pe timp de noapte.
Autoritatile americane au dorit sa vada, de asemeni, situatia accidentelor in care au fost implicate trotinete electrice. Astfel, a aprut un studiu care a fost realizat de departamentele de sănătate publică și transporturi din Texas, în colaborare cu Centrele pentru Controlul și Prevenirea Bolilor (CDC), identificand un total de 271 de persoane cu potențiale leziuni legate de trotineta în perioada septembrie – noiembrie, 2018.
In perioada de desfasurare a studiului au existat 20 de persoane ranite la 100.000. Aproximativ 50% dintre acestia, au prezentat leziuni la cap, in timp ce un procent tot atat de ridicat, au raportat o vatamare grava in urma accidentarii. In intervalul studiului nu s-au raportat decese. Spre deosebire de accidentele rutiere, victimele accidentelor in care a fost implicata o trotineta, au fost semnalate si pe trotuar intr-un procent de 33%, in timp ce majoritatea victimelor au fost prezente in accidentele petrecute pe carosabil-55%. Desi banuielile indicau o preponderenta a accidentelor pe timpul noptii, studiul, desi subliniaza ca noapte se petrec cele mai multe accidente – 40%, proportia nu este covarsitoare, avand in vedere ca 20% dintre accidente au avut loc in timpul orelor de vârf ale dimineții și serii, iar 22 la sută au avut loc în timpul orelor de lucru.
Un aspect foarte interesant a fost subliniat in studiu, si anume ca, in mod surprinzător, o treime dintre utilizatorii intervievați au fost răniți în timpul primei lor călătorii cu trotineta electrica – o constatare “cheie” a raportului. Modul de manevrare al trotinetei electrice a fost alt factor favorizant al producerii de accidente, din pricina distragerilor manifestate prin convorbiri telefonice si a conducerii concomitente cu ascultatul muzicii la casti.
Desigur, aceste constatari subliniaza ca folosirea trotinetelor poate fi periculoasa si poate duce la accidente si chiar deces. Una dintre posibilele solutii care ar putea reduce aceste riscuri se poate concretiza prin campanii de constientizare in legatura cu conduita preventiva si cu folosirea mijloacelor de protectie, iar in paralel, statele ar trebui sa urgenteze elaborarea reglementarilor astfel incat sa minimalizeze efectele potential periculoase legate de uzul trotinetelor electrice.